A Gerinc felépítése

Joseph Pilates szerint “Annyi idős vagy, amennyi a gerinced”, az “Egészséges hát az egészséges gerincet jelenti”!

A Pilates oktató képzés alapja a gerinc felépítésének és működésének alapos elsajátítása, hiszen a Pilates gyakorlatok fókuszálnak:

  • a gerincre-,
  • a core izomra-,
  • a központra-,
  • a gerinc görbületeire-,
  • a balance-ra, izomegyensúlyra-,
  • a gerinc mobilitására-,
  • a gerincet-és a medencét támasztó izmokra!

A gerincoszlop feladata:

  • a testünk megtámasztásához szükséges, testünk tartóoszlopának is hívják, ami szoros kapcsolatban van a medencénkkel
  • és védelmi funkciót is ellát, megvédi a gerincvelőt a külső behatásoktól is.

A gerinc nem egyenesen halad végig, hanem  4 nyíl irányú görbületet különböztetünk meg:

  1. nyaki – lordosis (homorú)
  2. háti – kyphosis (domború)
  3. ágyéki – lordosis
  4. keresztcsonti – kyphosis

A gerinc görbületeit meghatározza:

  • a test súlya
  • az izmok húzó hatása

A görbületek-, a megtámasztó izmok egyensúlyának felborulása okozhat derék- és háti fájdalmakat, de ezek okai lehetnek például:

  • korábbi sérülések
  • gerincsérv
  • túlterhelés (nagy súllyal a nyakban guggolás például)
  • egyoldali terhelés (kenu, tenisz, vívás például, aminek következménye gyakran a fiziológiás oldalirányú görbület)
  • testsúly gyarapodás, hízás
  • gyermekvárás miatt, terhesség
  • ülő- és állómunka hatása
  • de akár hanyag testtartás
  • nem megfelelő terhelés is!

A gerinc felépítése:

  • csigolyák
  • porckorongok (csigolyák között)
  • szalag- és
  • izomrendszer

A gerinc szakaszai:

  • nyaki (7 csigolya)-a leginkább mozgatható
  • háti (12)-legkevésbé mozog
  • ágyéki (5)- a legnagyobb terhelést itt kapja a gerinc, a legtöbb probléma, derék- és hátfájás ezek a szakaszon fordul elő
  • keresztcsont (5) összecsontosodott, módosult csigolyák, és a csípőcsonttal kapcsolódva alkotják a medence gyűrűt
  • farokcsont(3-5)

Egyes sportágak, mint például a ritmikus sportgimnasztika vagy a szertorna az ágyéki szakaszon a fokozott ágyéki homorulat miatt megbonthatják a gerinc statikáját, amely krónikus fájdalmakhoz is vezethet.

A Pilates oktató képzés a testtartást, a korrekciót, a core izom erősítését, stretchinget-, a szimmetrikus- , mindkét oldalra való terhelést tartja a fókuszban!

A legfontosabb:

  • Balance
  • Core izom
  • Gerinc
  • Ízület védelem
  • Ízületi mozgáskiterjedés növelése
  • Légzés
  • Testtartás
  • Koncentráció
  • Minőségi gyakorlat végrehajtás
  • Mentális erősödés
  • Stretching
  • Mobilizáció

A gyakorlatok hatékonyságát, a Balance-ot, a core izom erősítését, a testtartás javítását fokozhatjuk a Pilates labda-, Pilates reformer- vagy akár a Pilates henger alkalmazásával.

A Pilates oktató feladata sokkal alaposabb, összetettebb, mint azt elsőre gondolnánk!

Hidvégi Andrea

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Rólam
Hidvégi Andi

A minőségi-,az alapos-, és ennek érthető, gyakorlatban alkalmazható tudás átadása a legfontosabb számomra! Célom minél több profi Trénert képezni Magyarországon és minél több emberhez eljuttatni az egészségtudatosság üzenetét! Szenvedélyesen szeretem a munkámat, a tanítást is, így adom át a tudásomat a hallgatóimnak és a vendégeimnek is. Remélem hamarosan találkozunk a Képzéseimen!

Friss hírek